کد مطلب:330730 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:388

نمازهای ایام هفته


1 - نماز شب شنبه

از رسول اكرم صل الله علیه و آله نقل شده است : هر كس در شب شنبه ، چهار ركعت نماز بخواند، به نحوی كه در هر ركعت سوره حمد، یك مرتبه و سوره توحید هفت مرتبه ، نوشته شود برای او ثواب هر ركعت ، هفتصد حسنه و عطا كند خدای تعالی به او شهرهایی در بهشت .

2 - نماز روز شنبه

از رسول اكرم صل الله علیه و آله نقل شده است كه فرمود: هر كه در روز شنبه ، چهار ركعت نماز بخواند در هر ركعت حمد، یك مرتبه و سوره كافرون سه مرتبه و بعد از فارغ شدن ، یك مرتبه آیة الكرسی را بخواند، خدای عز و جل از برای او، به هر حرفی ثواب یك شهید بنویسد. (477)

3 - نماز شب یكشنبه

شش ركعت است ؛ هر ركعتی بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید دارد.

4 - نماز روز یكشنبه

وقت چاشتگاه كه آفتاب بالا آمده باشد، دو ركعت نماز می خوانی . در ركعت اول بعد از حمد، سه مرتبه سوره كوثر و در ركعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره توحید را می خوانی .(478)

5 - نماز شب دوشنبه

دو ركعت است ؛ كه نمازگزار باید در هر ركعت بعد از حمد، آیة الكرسی و سوره توحید، فلق و ناس هر یك را یك مرتبه خوانده و بعد از فارغ شدن از نماز، ده مرتبه استغفار نماید. برای او، ده حج و ده عمره خالص از طرف خدای عز و جل نوشته شود.

6 - نماز روز دوشنبه

چهار ركعت است ؛ در ركعت اول بعد از حمد، یك مرتبه آیة الكرسی ، در ركعت دوم یك مرتبه حمد، یك مرتبه سوره توحید و در دو ركعت دیگر ركعت اول بعد حمد سوره فلق یك مرتبه و ركعت دوم بعد از حمد سوره ناس یك مرتبه خوانده شود و بعد از فارغ شدن از نماز ده مرتبه استغفار نماید.(479)

7 - نماز شب سه شنبه

دو ركعت است ؛ ركعت اول بعد از حمد، یك مرتبه سوره قدر و ركعت دوم بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید دارد.

8 - نماز روز سه شنبه

دو ركعت است كه در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره والتین و سوره توحید و فلق و ناس هر كدام یك مرتبه خوانده می شوند. (480)

9 - نماز شب چهارشنبه

دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، آیة الكرسی و سوره قدر و نصر یك مرتبه و سوره توحید سه مرتبه قرائت می شود.

10 - نماز روز چهارشنبه

دو ركعت است و در هر ركعتی بعد از حمد، سوره زلزلت یك مرتبه و سوره توحید سه مرتبه خوانده می شود. كسی كه این نماز را بخواند، خداوند از او تاریكی قبر را تا روز قیامت رفع كند.(481)

11 - نماز شب پنج شنبه

شش ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از سوره حمد، آیة الكرسی و سوره كافرون هر كدام یك مرتبه و سوره توحید را سه مرتبه و بعد از تمام شدن ، سه مرتبه آیة الكرسی را بخواند.

12 - نماز روز پنج شنبه

دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره نصر و كوثر هر كدام پنج مرتبه و بعد از عصر، چهل مرتبه سوره توحید را بخواند و چهل مرتبه استغفار نماید. كسی كه این نماز را بخواند، به عطا شود حسنات ، به تعداد آنچه در بهشت و جهنم است . (482)

13 - نماز شب جمعه

از رسول اكرم صل الله علیه و آله نقل شده است كسی كه دو ركعت نماز بخواند و در هر ركعت ، حمد یك مرتبه و سوره توحید هفتاد مرتبه و بعد از نماز، هفتاد مرتبه استغفر اللّه بگوید. قسم به آن كسی كه مرا مبعوث كرده ! به حق كسی كه این عمل را انجام دهد و استغفار كند برای تمام امت من ، خداوند دعای او را مستجاب كند و تمام امت را وارد بهشت كند.

14 - نماز روز جمعه

از امیرالمومنین علیه السلام حدیث است هر كه در این روز، هشت ركعت نماز به جا آورد هنگامی كه به قدر یك تیزه آفتاب بلند شده باشد یا بیشتر، خدای تعالی برای او هزار درجه در بهشت بلند نماید.

نماز روز جمعه به نقل از امیرالمومنین علیه السلام چهار ركعت است . نمازگزار باید در هر ركعت حمد و آیة الكرسی را پانزده مرتبه بخواند و چون از نماز فارغ شد هفتاد مرتبه استغفر اللّه و پنجاه مرتبه لا حول و لا قوة الا بالله بگوید.(483)



477- جمال الاسبوع بكمال العمل المشروع ، ص 46.

478- همان ، ص 54.

479- جمال الاسبوع بكمال العمل المشروع ، ص 64.

480- همان ، ص 77.

481- جمال الاسبوع بكمال العمل المشروع ، ص 89.

482- همان ، ص 98.

483- جمال الاسبوع بكمال العمل المشروع ، ص 117.